dinsdag 27 maart 2012

Micronesie - .... en verder




Yap – Manta Ray Bay Resort, 27-3-2012, 16:30

Gisteren was er een welkomstparty en werden de gasten aan de eigenaar en zijn familie voorgesteld. Zowel de eigenaar als de de (belangrijkste) medewerkers/managers hebben een welkomst speech gedaan en vertelden in kort hun taken en hoe blij ze wel niet waren dat wij gekozen hadden voor hun hotel. Eigenlijk best wel leuk en met als bijkomend voordeel een rondje van de baas en verlengd happy hour en dat is toch maar weer mooi meegenomen, dacht ik zo.
Het blijkt dat James Cameron, die volgens mij Titanic heeft gemaakt, hier in de buurt (100 mijl vandaan) een record poging heeft gedaan om tot 11 km te duiken in een zelfgemaakte onderzeeboot voor 1 persoon. Helaas voor hem is het record niet gebroken aangezien hij eenmaal op de bodem was aangeland twee meter tekort kwam. Dat zal balen geweest zijn. Nu hoorde ik dat er vanavond meer gasten van deze expeditie in het resort aanwezig zijn en dat er videobeelden getoond gaan worden van deze poging. Met een lekker lokaal biertje, wordt hier overigens zelf gebrouwen, lijkt me dat wel een leuke afsluiting van deze dag te gaan worden.
Barracuda

Anemoonvis

Nog een vis

Lobster

Schelp

Schildpad

We hebben vanochtend dezelfde duiksite bezocht als gisteren, “Stamfish”. De cleaning station voor Manta’s. Was het gisteren al een pracht duik, vandaag werd het nog eens dubbel en dwards overgedaan. Ongeveer 5 tot 10 Manta’s die voorbij kwamen om zichzelf een onderhouds beurt te laten geven. Zelfs werd er hier een daar een poging gedaan een vrouwtjes Manta te paaien (sex op het rif dus zogezegd). Ik lieg niet en ik kan het bewijzen want het staat op film (nee, het wordt geen sexfilm).
Ook vandaag was er weer een Manta die langzaam voorbij zwom en ons onderzocht. Na ongeveer 20 minuten kwamen ze zelfs voorzichtig over ons heen zwemmen. Soms horen we dat Manta’s niet van de bubbels (uitgeademde lucht) houden maar blijkbaar vinden het sommige Manta’s dit wel lekker want je kon duidelijk zien dat ze de bubbels opzochten en er voorzichtig met hun vleugel doorheen zwommen.

Sex on the reef

Manta

Manta on the reef



De tweede duik was op de duiksite “Vertigo”. Hier wordt ook de Sharkfeeding gedaan. Ik heb me hiervoor wel opgegeven maar of dat nog doorgaat moet ik afwachten want er zijn niet zoveel gasten aanwezig en er is sprake dat er een minimum van 8 gasten moeten zijn willen ze dit doen. Tot op heden hebben er maar drie ingeschreven. Dus het is afwachten.
Eerst hebben we zo’n 20 minuten doorgebracht met het bekijken en bekeken worden van een aantal grijze rifhaaien en zwartpunt rifhaaien. De haaien zwommen langs ons heen en kwamen even later weer terug voor de volgende ronde. Mogelijk dat ze verwachten dat er weer iets gaat gebeuren maar dat is natuurlijk gissen. Wat ik er tot nu toe van begrepen heb wordt er tijdens deze excursie de haaien niet echt gevoerd maar worden ze gelokt met vis(afval).  Dat is beter voor de haaien en voor de mens (minder gevaarlijke situaties).
Daarna een rustige tocht met de stroom mee totdat we een uur vol hadden gemaakt. Aangezien beide duiken erg ondiep bleven konden we gemakkelijk het uur vol maken.
Grijze rifhaai

Zwartpunt rifhaai

Zwartpunt rifhaai
Etenstijd



2 opmerkingen:

  1. Hoi Rob, Het lijkt me heel indrukwekkend van zo dichtbij, hele mooie foto's. Veel plezier nog de komende duiken. Gr. Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Rob,
    Prachtige foto,s.
    Doe voorzichtig aan en geniet ook van het locale bier
    Gr
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen